Ga er maar aan staan: 2.000 spitsmijdingen per dag realiseren. Mobility Managers ging de uitdaging aan. Met succes. In de periode van wegwerkzaamheden bleef Utrecht goed bereikbaar.
De uitdaging
In 2008 stond Utrecht op het punt te beginnen aan wegwerkzaamheden op de A2 én in de stad. Hierdoor was er zorg om verkeershinder. De bereikbaarheid van Utrecht stond onder druk. Voor de gemeente en Rijkswaterstaat was dit reden om met Mobility Managers om tafel te gaan. Concrete vraag was om een plan van aanpak te bedenken en samenwerking tussen wegbeheerders, het OV en het georganiseerde bedrijfsleven te organiseren.
Aanpak
In 2009 werd Utrecht Bereikbaar gestart: een samenwerkingsverband tussen de overheid en het bedrijfsleven. Mobility Managers zorgt als uitvoeringsorganisatie voor de cyclus van inventariseren, analyseren, afstemmen, plannen, communiceren en managen.
Maatregelen
- Collectief beheren van informatie over wegwerkzaamheden
Om verkeersinfarcten te komen, coördineerde Utrecht Bereikbaar afstemming tussen wegbeheerders.
- Mobiliteitsmanagement: de Utrecht Bereikbaar Pas
De Utrecht Bereikbaar Pas bood het bedrijfsleven een alternatief voor de file. Deze voordelige pas stimuleert medewerkers om met het OV van en naar hun werk te reizen. Ruim 700 werkgevers nemen deel en meer dan 25.000 medewerkers reizen met de Utrecht Bereikbaar Pas.
- Communicatie over wegwerkzaamheden
Utrecht Bereikbaar informeerde weggebruikers over de wegwerkzaamheden in de regio, zodat zij goed voorbereid op weg gaan. Met 120.000 bezoekers per jaar op de website, 17.000 abonnees op de nieuwsbrief en 1.000 volgers op Twitter, werd hier goed gebruik van gemaakt.
Resultaat
Utrecht Bereikbaar is een succes. In 2013 kan gesteld worden dat de doelstelling behaald is. Het resultaat: dagelijks ruim 2.300 auto’s uit de spits.
Bovendien is er een mentaliteitsverandering bij overheden en bedrijfsleven dankzij Utrecht Bereikbaar. Wegbeheerders werken samen, werkgevers stimuleren OV en de vervoersmaatschappijen bieden oplossingen.
Rol Mobility Managers
Binnen Utrecht Bereikbaar is Mobility Managers verantwoordelijk voor het overall management. Onze accountmanagers gaan in gesprek met organisaties over hun mobiliteitsvraagstukken en bieden de Utrecht Bereikbaar Pas als concrete oplossing. Bovendien verzorgen wij de pasproductie en de helpdesk voor ruim 700 bedrijven en instellingen met dagelijks circa 25.000 reizigers. Ook het beheer van de bedrijfs- en persoonsgegevens behoort tot de werkzaamheden van Mobility Managers. Tenslotte informeert Mobility Managers de reizigers over de actuele wegwerkzaamheden in Utrecht, via internet, nieuwsbrieven en social media.
Meer informatie
De succesvolle Utrecht Bereikbaar Pas is sinds 1 januari 2014 opgevolgd door de QB Pas. Meer informatie vindt u op www.qb-pas.nl. De website www.utrechtbereikbaar.nl is niet langer in gebruik.
Comments are closed.